Essie neglelakker med posten

Smuk med vitaminer og mineraler

Det er vigtigt at du husker på at hverken jeg eller du er læge, og derfor ikke kan diagnoser dig selv ud fra hvad der står om vitaminerne. Samtidig er det godt at rådfører dig med din læge inden du evt. begynder at tage ekstra vitaminer, da en overdosering kan være farlig.
Nederstående er nogle noter fra kosmetiker skole i faget ‘ernæring’.
Vær opmærksom på der kan være stavefejl, min ordblindhed var værre dengang, og jeg kan ikke se stavefejl af samme grund. Word har fundet de værste, men er ikke sikker på resten.

Vitaminer

A – Vitamin

Godt for hår, syn og hjælper med at forebygge og hele hudinfektioner, modvirker tør hud, skæl og rynkedannelse. Desuden vigtig for et godt blodomløb – og derfor også hudens udseende.
Mangel på A-vitamin kan fører til tør, rynket hud, glansløst hår, skæl, skørere negle, urenheder og trætte øjne.

Gode kilder:

Lever, nyre, mælkeprodukter, æg, gulerødder, grønne grønsager, tomater, papaya, græskar, melon, abrikoser, mange.

B – vitamin
Godt for det ungdommelige udseende og hår. Er også godt for stress bekæmpelse.
B-vitamin er også det eneste vitamin du kan indtage gennem håret (dette gælder kun B5 og B12 vitaminer) Mangel på B-vitamin kan fører til tidlig rynkedannelse, dårlig hårvækst og betændte sprækker ved næse og mundvige.

Gode kilder:
Ølgær, grønne grønsager, kød (især lever), nødder, bælgfrugter, fuldkornsprodukter.

C – vitamin
Vigtig for dannelsen af collagen (holder din hud ung og elastisk), sårheling, regulere talgproduktion, bidrager til forbyggelse af rynker, sprængte blodkar og knækkende hår. Gavner øjne og tænder.

Gode kilder:
Citrusfrugter, kiwi, jordbær, grønne grøntsager, tomater, kartofler.

D-vitamin
Vigtig for tænder, knogler og negle. Samt for optagelsen af mineraler. Mangel på D-vitamin kan give skører knogler og dårlige tænder.

Gode kilder:
Kalvelever, mælkeprodukter, laks, spirende frø, tunfisk. Derudover er sol også en naturlig kilde.

E-vitamin
Forbygger tør, glansløs hud, leverpletter, hårtab og skæl. Fremmer blodcirkulation og sårheling.

Gode kilder:
Fuldkornsbrød og – produkter, mælk, rå eller spirende frø, asparges, broccoli, rosenkål, smør, æggeblommer, bladgrønsager, lever, oliven, sojabønner, solsikkefrø, nødder, planteolier.

Mineraler
Jern
Vigtig for negle, hudens farve og hårvækst.

Gode kilder:
Æggeblommer, mørkegrønne grønsager, tørrede frugter, bælgfrugter, magert kød, lever og fuldkornshvede.

Jod
Hjælper til sundt går, hud, negle og tænder.

Gode kilder:
Jodiseret salt, tang, løg, fisk og skaldyr, planteolier.

Kalcium og fosfor (sammen)
Styrker tænder, hår, negle og knogle.
Kalcium alene hjælper mod uren hud og træt hud.

Gode kilder:Mælkeprodukter, fuldkornshvede, bladgrønsager, fisk, fjerkræ, kød, kornprodukter, sojabønner, solsikkekerner, valnødder, frugtsafter.

Kalium
hjælper til at passe på den sunde hud og forhindre væskeophobning.

Gode kilder:
Bananer, citrusfrugter, tørret frugt, katte, friske grønsager, kiwi, magert kød, bælgfrugter, jordnødder, kartofler, te.

Kobber
Vigtig for hårets og hudens pigmentering. Hjælper også med at holde din hud smidig.

Gode kilder:
Kalve- og svinelever, kylling, bladgrønsager, svampe, nødder, rosiner, skaldyr (især østers), fuldkorn.

Krom
Forbedre blodcirkulationen, og bidrager til sund hud og hår.

Gode kilder:
Ølgær, ost, majsolie, lever, muslinger, kød, fuldkorn.

Magnesium
Modvirker div. Hudlidelser og tidlig dannelse af rynker

Gode kilder:
Mandler, æbler, abrikoser, bananer, klid, majs, mælkeprodukter, figner, grapefrugter, citroner, kød, rå bladgrønsager, sojabønner.

Mangan
Bidrager til at holde håret sundt.

Gode kilder:
bananer, klid, æggeblommer, bladgrønsager, bælgfrugter, nødder og fuldkorn.

Selen
Bevarer hudens elasticitet og forebygger skæl. Bidrager også til at beskytte huden mod solskader.

Gode kilder:
Asparges, klid, broccoli, kylling, æggeblommer, mælk, løg, rødt kød, fisk, skaldyr, tomater, fuldkorn.

Svovl
Hjælper med at holde hår, negle, og hud sunde.

Gode kilder:
Klid, rosenkål, ost, muslinger, æg, fisk, svampe, nødder, ærter, bønner.

Zink
Hjælper med at hindre rynker, tør hud, strækmærker og vigtig del af sårheling. Forebygger hårtab og skøre eller plettede negle. Zink har også stor betydning i udnyttelsen af jern og vitamin A.

Gode kilder:
Ølgær, æg, magert rødt kød, bælgfrugter, svampe, skummetmælk, græskar- og solsikkekerner, skaldyr (især østers), spinat, fuldkorn.

2 kommentarer

  • Dennis

    *slettet af Malene*

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Skabsdiva

      Da din kommentar kun handlede om at få link til din hjemmeside, der indeholder ulovlige reklamer, har jeg valgt at slette denne kommentar.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Har du læst dette?

Essie neglelakker med posten